Fittie Hans versus Philip (en vice versa)

cropped-gnhnw2014.pngDe fittie tussen Hans van Alebeek (BD) en Philip van den Brand (De Winter b2b-media) heeft uw redactie nog eens aan het denken gezet. Want, zo beseffen wij: beide heren verdienen de kost met schrijven. Het lijkt ons dus alleszins redelijk dat ze zich allebei voor hun diensten laten betalen en dus loon naar werken krijgen: de inkt in de pen van Van Alebeek en Van den Brand zal even gauw opdrogen, als hun uitgevers niet meer betalen.
Toch hebben beide heren het nog makkelijk in vergelijking met onze informele dorpsdichter Maarten van den Elzen die voor ieder versje ‘de boer op moet’ in de hoop dat er een sponsor of klant voor is.

  1. Maarten volgt zijn hart, schrijft wat-ie wil en produceert in eigen beheer en voor eigen risico een gedicht dat een markt moet zien te vinden.
  2. Hans schrijft voor een krant die via abonnementen een (belangrijk) deel van de noodzakelijke inkomsten binnenhaalt – en de rest via advertenties.
  3. Philips baas – De Winter media groep – moet het volledig van de advertentie-inkomsten hebben, van de ‘gewone’ advertenties en van de – al dan niet betaalde – advertorials (advertenties die als redactioneel artikel vermomd zijn en nu eenmaal onontbeerlijk zijn om een uitgave het aanzien van een magazine of krant te geven).
    1. Het zit niet in de aard van Maarten om wild om zich heen of tegen het zere been aan te schoppen en dat weet iedereen. Dat maakt hem tot een allemansvriend die hier of daar best wel een potje kan breken. En dat is maar goed ook want daardoor blijft zijn latente markt ook in tijden van crisis min of meer in takt.
    2. Hans heeft het wat dat betreft lastiger: zijn lezers en abonnees verwachten een kritisch-journalistieke krant die – als daar aanleiding voor is – verantwoordelijken op de korrel neemt, zonder aanziens des persoons – dus ook die belangrijke adverteerder.
    3. Philip kan geen kant op: slecht nieuws verkoopt niet en iedere boze adverteerder kan zijn uitgever per direct de rug toekeren met (mogelijk) nog meer ontslagen als gevolg.

Dat een ‘please-garantie’ onontbeerlijk is, heeft uw redactie zelf kunnen constateren: GMHNW biedt sinds enkele maanden de mogelijkheid om te adverteren op de site. Tegen absurd lage kosten. Maar omdat ons geen been te zeer is en we zelfs continu opzoek zijn naar open wonden om in te roeren, is er tot nu toe niet één adverteerder geweest die het aandurfde om met naam, toenaam en wervende boodschap op GMHNW te gaan staan.

Maar gelukkig hebben wij wel onze vrijwilligers, informanten en donateurs die ons (soms zelfs met een leuk bedrag) ondersteunen. Omdat zij de tijd, de creativiteit of het geld kunnen missen. Hun steun is onmisbaar om onze tegendraadse werken voort te zetten.

6 gedachten over “Fittie Hans versus Philip (en vice versa)”

  1. ADVERTEREN OP GMHNW
    Elke adverteerder wil weten hoeveel respons ze mogen verwachten, anders gezegd, wat hun bereik is!
    Dus zal ook GMHNW in deze met de billen bloot moeten, en unieke bezoekers gaan noemen. Het is ’n algemeen gegeven dat met deze aantallen flink gesjoemeld wordt (dus naar boven wordt bijgesteld). Maar daar zal GMHNW zich toch niet schuldig aan maken?!

    Maarten van Lankvelt,
    Veghel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s