MRK wordt MRC

markthalEen verdubbeling van het bezoekersaantal van 10.000 naar 20.000 zit er niet in voor het Museum voor Religieuze Kunst in Uden. Een data-analyse door Advertisement toont aan dat er te weinig jongeren op het museum afkomen en dat is volgens ‘citymarketing’ niet verwonderlijk: “De afnemende kerkelijkheid speelt een rol maar ook het elitaire gehalte van de collectie. Kunst en cultuur spreken steeds minder consumenten aan. De klassieke doelgroep (babyboomer en ouder) zal weldra uitsterven. Daarom moet het concept van het museum worden opgefrist. Het thema ‘carnaval’ leent zich daarvoor bij uitstek: carnaval is een feest voor jong en oud en is bovendien geworteld in religieuze, rooms-katholieke tradities. Carnaval past daardoor wonderwel bij de oorsprong van het museum. Door het museum uit te breiden met een carnavalsvleugel (wij denken aan een replica van de Udense Markthal) wordt het toekomstbestand en kunnen bovendien via het carnavalscafé en carnavalsshop extra inkomsten worden gegenereerd. Het voorschot van € 75.000,- dat het MRK gisteren heeft gekregen van de Udense gemeenteraad is voldoende om dit concept verder uit te laten werken door de creatieven van de Ideeënfabriek. De nieuwe naam voor het museum is al spontaan komen bovendrijven uit de eerste, vrijblijvende, Buzzboost: Museum voor Religie en Carnaval (MRC).”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s