Toerisme? Eigen volk eerst!

Natuurlijk zijn er slimme ondernemers die een slaatje weten te slaan uit een stukje bijzondere natuur (of woeste grond): ze bakken er pannenkoeken, verkopen er ijs of richten er horeca in, liefst met een flink terras.

Vaak zijn het niet eens echte durf-investeerders maar mazzelaars die zich op een koopje hebben ingekocht in een gebied ‘waar niks mag‘ en vervolgens hebben ze de politieke wind meegekregen – of er zelf een draai aan gegeven.

Toerisme klinkt aanlokkelijk vanwege de suggestie dat (veel) geld ‘van buiten’ in de eigen dorps- of streekeconomie rolt met de suggestie van extra werkgelegenheid en groeiende omzetten.

Maar op de eerste plaats gaan de publieke kosten voor de baat uit en ten tweede vloeien die eventuele baten maar mondjesmaat terug in de publieke kas: zelfs een voor de hand liggend ‘terugverdienmodel‘ als toeristenbelasting kan rekenen op massief  (én effectief) verzet van recreatieondernemers met als resultaat dat (inmiddels ex-)wethouder Thijs Vonk in maart nog de Toeristenbelasting Award in ontvangst mocht nemen van communicatieplatform Pleisureworld wegens het niet innen van toeristenbelasting.

Dat is dus niets meer of minder dan staatssteun aan een klein clubje recreatieondernemers. Dat kan én moet anders: Uden moet op de allereerste plaats aantrekkelijk worden/blijven voor de eigen bevolking. En als een verdwaalde toerist van buiten op de A50 een verkeerde afslag neemt en toevallig in Uden terecht komt, is-ie van harte welkom. Zo gastvrij wil Uden wel zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s